Veel gestelde vragen

Wij krijgen vaak via E-Mail en persoonlijk, algemene vragen over bijvoorbeeld het lidmaatschap en onze vereniging. De meest gestelde vragen hebben wij hier voor u samengebracht. Mocht uw vraag er niet bij staan dan zijn wij altijd bereid om u via E-Mail of in persoon van een antwoord te voorzien.

Wat kost Scouting?

De contributie van onze club bedraagt €25,- per kwartaal.
Kampen en losse activiteiten vallen hier buiten en dienen apart te worden betaald.
Daarnaast zijn er kosten voor ons scout fit uniform.

Wat is Overvliegen ?

Overvliegen is een term die wij in onze scoutinggroep gebruiken. Met overvliegen bedoelen wij dat je word over gaat naar een andere leeftijdsgroep.

Dit gebeurt wanneer je een leeftijd bereikt die aansluit op een andere groep. Dan gaan de leidinggevenden bij elkaar zitten en vergaderen over wie er over kan vliegen of wie nog niet. (Bijvoorbeeld als een welp 11 jaar is en hij gaat naar de scouts.)

De avond van het overvliegen zijn de kinderen maar ook de ouders van harte welkom bij ons. Meestal word het overvliegen gedaan doormiddel van een spel of een feestelijke avond.

Wat houdt installeren in?

Het installeren betekent; dat je word ingeleid in je nieuwe groep. Wij installeren na het overvliegen (lees meer bij het kopje overvliegen). Het installeren is een plechtige avond waarbij de ouders ook van harte welkom zijn.
Het installeren houd in dat je een wet moet oplezen je hebt bijv: de Welpenwet, of de Scoutswet. Voor elke speltak is er een andere wet die wat verteld over hun speltak.

Gaan jullie ook op kamp met de kinderen ?
Zomerkamp

Zomerkamp is een kamp dat 4 a 5 dagen duurt. Bij dit kamp gaan de groepen op de fiets naar een terrein dat meestal verder ligt dan de andere kampen. Dit kamp word altijd in de zomervakantie (grote vakantie) gehouden. Dit kamp is bedoelt voor alle speltakken  Tijdens dit kamp zoekt de leiding altijd een thema uit dat als een rode draad door dit kamp loopt, voorbeelden zijn: Piratenkamp of Geheim agenten en spionnen kamp. Tijdens dit kamp is er voor de kinderen een groot aanbod aan spelletjes en activiteiten die de leiding heeft gepland voor de kinderen. Na dit kamp halen de ouders de kinderen bij het kampterrein op. Bij vertrek krijgen de ouders een adres en routebeschrijving wanneer zij de kinderen achterlaten bij ons.  Kijk eens bij de foto’s van onze zomerkampen voor een korte impressie.

Jota/Joti

Is een wereldwijd evenement onder scoutinggroepen waarbij alles in het teken staat van communiceren. Hier word natuurlijk ook het spelprogramma op aangepast. JOTA is een afkoring voor Jamboree On The Air, het houd in dat de kinderen zelf met andere scoutinggroepen kunnen praten via een zender. Dit kamp duurt 3 dagen en valt in het 3e weekend van oktober. Hierbij zullen de kinderen in onze eigen gebouwen overnachten en verblijven. JOTI is een afkorting voor Jamboree On The Internet dit is voor ons nieuw in het gebouw en zoals de naam al zegt worden hier verbindingen gelegd via het internet. Wij beginnen er dit jaar mee en hopen dat het een mooi onderdeel is. Ook voor de kinderen omdat ze in deze tijd toch al actief zijn met de computer. Voor de gene wie de meeste en verste verbindingen heeft gelegd is er natuurlijk een prijs. Ook na dit kamp is het gebruikelijk dat de ouders de kinderen ophalen. Maar aangezien wij toch op ons eigen terrein verblijven is dit geen moeilijke opgave.

De Thuisblijvers

Voor de thuisblijvers, dus de leden die niet mee gaan op kamp is er dus GEEN draaiavond.  De week die na het kamp volgt worden de draaiavonden gewoon hervat.

Hoe meld ik me aan voor een groepsactiviteit ?

We proberen zo ruim mogelijk voorafgaand aan een kamp de ouders te informeren via onze site en middels de app van Scouting Han Jordaan. We delen ook nog steeds briefjes uit.